Cross-selling in een offerte?
Een salestijger haalt meer uit een opdrachtgever dan waarvoor hij kwam. Je kent vast wel een verhaal van een verkoper uit jouw omgeving. Iemand die een klant een complete telefonie-oplossing verkocht in plaats van de headset waar hij voor kwam. Je kent waarschijnlijk nog meer verhalen van mensen die zelfs meer kochten dan waar ze voor naar een winkel gingen. Misschien heb je zelf ooit bij de Mediamarkt gestaan voor een nieuwe tv en ben je weggegaan met een tv en een homecinema-set. Of kwam je in een kledingzaak voor een nieuwe jas en liep je naar buiten met een complete garderobe.
Meer verkopen dan iemand in eerste instantie wilde kopen, noemen we cross-selling. Deze verkooptechniek werkt ook uitstekend in de b2b-markten. Het allerbelangrijkste bij cross-selling is inleving in jouw klant. Hij of zij heeft altijd een hoger doel met een aankoop. De kunst is om dat hogere doel te weten. Als je dat weet, kun je in jouw offerte voor een bepaald product of een dienst andere producten en diensten aanbieden die jouw klant helpen om zijn doel sneller of beter te bereiken. Of misschien heb jij een voorstel waardoor een klant zijn doelen hoger kan stellen. Met Offery heb je de mogelijkheid om jouw offertes overtuigender te maken en aan te kleden met andere producten en diensten.
Ken jouw potentiële klant en maak het hem gemakkelijk
Weten wat jouw klant nodig heeft, is de sleutel tot cross-selling. Maar hoe kom je daar achter en hoe haal je meer orders uit een aanvraag? Niet door een offerte-aanvraag op de automatische piloot te behandelen. Niet door een feitelijke opsomming van de producten en bijbehorende prijzen. Ook niet door een algemene lofzang over jouw bedrijf.
Investeer in onderzoek en gesprekken. Vraag naar wat jouw potentiële klant drijft? Wat hij wil bereiken en wat hij daarvoor nodig heeft. Dat hangt uiteraard af van de situatie en van de personen zelf. We gaan er even vanuit dat je op basis van een concreet verzoek een offerte mag sturen aan een potentiële of relatief nieuwe klant. Bijvoorbeeld voor de nieuwe beeldschermen in vergaderzalen. Als je te snel denkt dat hij alleen maar verouderde beeldschermen wil vervangen, mis je misschien kansen. Wat als je niet door hebt gevraagd, en jouw klant blijkt in de toekomst te willen videovergaderen. Of hij heeft bedrijfsonderdelen die een video-oplossing zoeken. En jij hebt complete video-vergaderoplossingen, camera’s en microfoons in jouw assortiment.
Ken je zijn hogere doelen niet, dan mis je verkoopkansen. In het ergste geval mis je de complete order omdat jouw concurrent zich beter in het bedrijf heeft verdiept. Probeer de organisatie en haar doelen, ambities en mensen zo goed mogelijk te kennen. Leef je in, kijk verder dan de offerteaanvraag en stem je offerte daarop af. Neem de lezers mee in jouw kijk op de behoefte van een bedrijf. Verleid ze met de voordelen van jouw oplossing, en bied keuzemogelijkheden. Grote kans dat lezers van jouw offerte denken: dat bedrijf heeft ons begrepen!
Cross-selling in een Offery-offerte
Offery is niet alleen geschikt voor het maken van overtuigende offertes die ook nog eens onderscheidend zijn. Met Offery haal je een effectief cross-sellingplatform in huis. Je bouwt in Offery een offerte op met behulp van handige Bouwstenen. De Bouwstenen sleep je eenvoudig naar de offerte. In de Bouwstenen kun je bijvoorbeeld interessante producten en diensten voor dat specifieke bedrijf opnemen. Je kunt ook video, infographics en animaties toevoegen. De offerte stuur je als offertelink in een mail naar jouw potentiële klant. Die opent de offerte in zijn webbrowser. Zie voorbeeldofferte!
We gaan even terug naar het voorbeeld met een offerteaanvraag voor beeldschermen in een vergaderruimte. Je bent erachter dat het bedrijf een vergaderruimte gebruikt voor videoconferencing maar dat dit systeem niet optimaal is. Je ziet bovendien kansen voor het bedrijf om met videoconferencing kosten te besparen en een betere vergaderervaring te creëren. Salesmensen hoeven dan niet meer zo vaak met het vliegtuig naar het buitenland te reizen. Zijn klanten ervaren dat hij en zijn collega’s net zo goed en vaak sneller zijn te bereiken. Want jouw vergaderoplossingen geven deelnemers het gevoel dat ze in dezelfde ruimte zijn.
In Offery plaats je uiteraard het voorstel met de vervangende beeldschermen. Maar je voegt er jouw visie voor de toekomst van video-vergaderen in het bedrijf aan toe. Je hebt zelfs een businesscase gemaakt, waarin je laat zien wat video-vergaderen oplevert. Uiteraard voeg je in Offery een productfilm toe, waarin de kijker in twee minuten een wervende infomercial over video-vergaderen ervaart. Je verstuurt de offertelink in een mail aan jouw prospect.
Twee weken later: met Offery heb je niet alleen indruk gemaakt en de opdracht voor de beeldschermen binnengehaald. Maar jouw nieuwe klant heeft je meteen gevraagd een voorstel voor video-vergaderen verder uit te werken.
Probeer Offery
Wil jij voortaan ook overtuigende, verrassende en onderscheidende offertes kunnen maken? En wil je daarbij effectief gebruik kunnen maken van cross-sellingtechnieken? Vraag dan nu een proefabonnement op Offery aan. Wil je daarnaast advies over hoe je cross-selling in Offery-offertes kunt toepassen? Bel ons voor advies over hoe je alles uit Offery kunt halen.