Hoe maak je indruk na het versturen van een offerte?
Maarten de Winter | 31 augustus 2016
Zoals jullie misschien wel herkennen weet je niet wat er met een verstuurde offerte gebeurt. Leest men alles van A tot Z, scant men alleen de prijs of gaat de offerte zelfs ongelezen de prullenbak in? Hoe mooi zou het zijn om te weten waarop de ontvanger de offerte beoordeelt? Of waar behoefte is aan meer informatie. En als de ontvanger het gevoel heeft dat je daar op in speelt en dat je dus precies begrijpt waar het over gaat.
Er is een grote kans dat je weet wat website statistieken zijn. Jouw organisatie gebruikt vermoedelijk analysesoftware zoals Google Analytics, voor inzicht in het doen en laten van website bezoekers. Wat betreft offertes tasten we echter met z’n allen in het donker – daar is het ‘meten is weten mantra’ nog niet doorgedrongen.
Er is nu een online applicatie, Offery, die je niet alleen helpt om offertes visueel aantrekkelijker en indrukwekkender te maken, maar die ook zorgt voor meer inzicht in zaken zoals:
- Is een offerte geopend?
- Wanneer is de offerte geopend?
- Hoeveel mensen hebben de offerte bekeken?
- Hoeveel tijd besteden ze aan de offerte?
- En welke delen van de offerte worden wel of niet gelezen?
Test
Offery werkt met bouwstenen die de offerte sterk en overzichtelijk maken. Hiermee kun je verschillende offerte-elementen uitlichten zoals het toevoegen van testimonials, een bedrijfsfilm, referenties, productinformatie, sfeerimpressie, FAQ, Plan van aanpak en contactpersonen.
(hier onder zie je een grafiek die de bezoekers per dag weergeeft. Doordat er 2 pieken zijn is deze offerte waarschijnlijk iets na 10 Mei opgevolgd. Hier was nog geen beslissing genomen en nogmaals op 26 Mei geprobeerd.)
Dankzij Offery Analytics kun je zien welke offertebouwstenen goed scoren. De statistieken geven onder andere weer hoe vaak er op de verschillende bouwstenen geklikt is en hoeveel tijd de ontvangers eraan besteden.
Je ziet letterlijk wat er met jouw offertes gebeurt. Nabellen met daarop toegespitste vragen en het geven van extra informatie zorgen voor andersoortige gesprekken. Hiermee kun je de volgende zaken bereiken:
- jouw prospect zal je sympathiek vinden omdat je hem extra informatie geeft die voor hem van belang kan zijn
- je onderscheid je van je concurrent
- je zorgt ervoor dat je tijdens het beslissingstraject top-of-mind blijft
- maar wellicht het belangrijkste is dat je de prospect het gevoel geeft dat je als bedrijf vakvolwassen bent. Dit is vooral belangrijk omdat onderzoek heeft uitgewezen dat dit voor inkopers als zeer belangrijk wordt gezien.
Mensen voelen zich gehoord en begrepen en zijn daardoor eerder geneigd zaken met jou te doen. Doordat je dus per onderwerp kunt zien hoelang de potentiële klant kijkt kun je de inhoud van offertes continu optimaliseren voor het allerbeste resultaat.
(Hier onder is een grafiek te zien over het aantal keer dat de bouwstenen bekeken zijn. Je kunt het precieze aantal zien door met je muis over de bouwsteen te gaan.)