Hoe maak je je offerte beter?
Door: Maarten de Winter | 1 september 2016
Offerte, begin van een samenwerking!
Het salestraject binnenin de klantorganisatie start vaak pas bij de offerte. De offerte wordt doorgestuurd naar beslissers en mede-beslissers in de organisatie. Het is een document dat door het bedrijf reist. Een offerte biedt de gelegenheid om de usp’s van jouw organisatie duidelijk naar voren te brengen. En in te zetten als argumentatie én overtuiging om de klant over de streep te helpen. Want met een korte tekst op maat en een onderscheidende vormgeving is een duidelijke meerwaarde te creëren door de klant het gevoel te geven dat jouw organisatie zijn vraag en behoefte begrijpt en de juiste partner is voor de gevraagde dienstverlening. Zodat de prijsopgave verandert in een offerte. Met beleving en meerwaarde van jouw organisatie. Volop reden om extra aandacht te besteden aan de offerte.
Een paar tips:
- Sluit je offerte altijd af met actie! ‘Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en in afwachting van reactie’ is veel te afwachtend. Ben pro-actief! Beter is: Ik neem volgende week woensdag met u contact op om de details van het voorstel met u te bespreken. Mocht u voor die tijd nog vragen hebben, neem gerust met mij contact op. Ik help u graag verder!
- Zorg voor een duidelijke schets van het ‘probleem’ van de klant. Het probleem van de klant expliciet benoemen, geeft de klant het gevoel dat er een oplossing nodig is.
De in de offerte geboden oplossing komt zo beter ‘binnen’ bij de klant. - Mensen lezen ‘scannend’. Zelfs een offerte houdt de aandacht moeilijk vast. Houd hier bij de opbouw rekening mee. De leesbaarheid is vrij eenvoudig te vergroten door een aantal leestekens en -technieken in te zetten.
- Een offerte heeft allereerst tot doel de klant binnen te trekken. Pas de toon en taal daarop aan. Dan blijft de klant achter met het gevoel graag met jullie aan de slag te gaan!
- Zie de offerte als het visitekaartje van uw organisatie. Is het voldoende onderscheidend? Waarom moet de klant kiezen voor uw organisatie (en niet voor de eerste beste concurrent)?
Prijs alleen is niet belangrijk
De beslissing om de opdracht aan een dienstverlener te gunnen heeft niet altijd met prijs te maken, ondanks dat dit vaak wordt gedacht. Bijna 90% van de zakelijke beslissers maakt een afweging op basis van kwaliteit en prijs.
Veel opdrachtgevers zijn zelfs bereid om meer te betalen voor een dienstverlener als deze een goede en heldere offerte uitbrengt. Belangrijk om te realiseren dat meer dan de helft van de inkopers in het vervolg geen offertes meer aanvraagt bij dienstverleners die vage offertes sturen.
Offerte voorspelt kwaliteit dienstverlener
“Bedrijfsleven mist miljoenen door vage offertes”
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Inzicht, uitgevoerd onder ruim 500 zakelijke beslissers bij uiteenlopende organisaties: directeuren, inkopers en andere medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de aanschaf van materialen en inhuur van externen.
Des te meer reden om ervoor te zorgen dat de offerte aansluit bij de wensen en behoeften van de ontvanger want zij beoordelen de offerte op het volgende:
- is de vraag of probleem begrepen?
- wordt het aanbod of de manier waarop het probleem wordt aangepakt duidelijk en helder (en foutloos) omschreven?
- is de prijsopgave helder (geen onduidelijkheden, redenen tot misverstand e.d.)?
- heeft de aanbieder kennis van zaken? Zijn ze vakvolwassen en in staat jou te helpen?